Vardagsmotion

Att hålla kroppen i rörelse gör vi mer eller mindre varje dag, att utnyttja vardagens rörelser lite extra skadar aldrig. Med vardagsmotionen så ökar man förbränningen ytterligare utan att man egentligen tänker på det. Här nedan följer lite enkla tips på vardagsmotion.

Spiraltrappa

  • Ta trapporna istället för hissen gör att du ökar din förbränning och både ben och hjärta får jobba lite extra. 
  • Trädgårdsarbete med att skyffla jord och köra skottkärra. Kratta tomten från alla höstens löv kan få dig att bli lite extra svettig.
  • Om du har möjlighet att gå till jobbet istället för att åka bil eller buss. Vägen som kan ta 20 minuter med bil kanske bara tar 25 minuter att gå.
  • Promenad med egen eller annans hund, det skulle säkert uppskattas av någon hundägare att antingen få sällskap eller göra annat.
  • Städning ger dig extra motion även om man kanske inte tänker på det.

Vad och hur du gör saker och ting är inte så viktigt, huvudsaken är att du gör något. Och glöm inte att berömma dig själv när du gjort något bra. Vi är gjorda för att röra på oss och flera av oss har stillasittande arbeten och vi behöver dessa tillfällen då vi rör lite extra på oss. En utmaning kan vara att införskaffa en stegräknare som håller reda på hur många steg du tar i veckan. Sedan kan du öka målen för varje vecka och komma upp i ett visst antal steg om dagen eller per vecka.