Testa löpträning

Löpning är en av de mest populära träningsformerna och något som nästan alla kan ägna sig åt. Har man inte hållit på med löpning eller något liknande tidigare är det bra att få lite tips för att komma igång rätt.

Rätt kläder

Innan man beslutar sig för att satsa ordentligt med löpningen eller inte kan man prova löpa i vanliga träningskläder. Men vill man fortsätta är det smart att satsa på ordentliga kläder i funktionsmaterial. Dessa kommer att bättre kunna ta upp fukten från när man svettas och göra att man inte känner sig lika blöt. Att träna i kläder man tycker är bekväma kommer alltid vara ett stort plus för upplevelsen. Det är också värt att investera i ett par ordentliga löparskor. Titta förslagsvis in i en butik som Sportamore för tips på både kläder och skor.

Börja lugnt

Oavsett vilken träningsform man ägnar sig åt är det viktigt att inte gå ut för hårt i början. Det är alltid svårt att förutse vilken belastning en ny träningsform kommer att utsätta kroppen för och går man ut för hårt i början kommer man snabbt känna sig trött och kanske även demoraliserad. Men värre än så ökar man risken för skador. Istället bör man satsa på att växla mellan att springa och att gå för att bättre kunna känna efter vad som är rätt takt för en själv i början.

Prova olika underlag

Underlaget kan göra väldigt stor skillnad för upplevelsen. Somliga föredrar att springa på asfalt medan andra helst springer på skogsstigar. Om man inte riktigt gillade träningspasset man just gjorde kan det vara värt att prova igen på ett annat underlag och se om det gör skillnad.

Testa ett löpprogram

Beslutar man sig för att verkligen försöka förbättra sin löpning och vill ha ett tydligt mål att arbeta mot är 5 km-programmet en vanlig utmaning, Målet är helt enkelt att arbeta upp sig så att man kan springa 5 km utan att stanna. Detta program kan man hitta på sajten iFORM.