Ta hand om dig själv och må bättre

Att må bättre är ett mål alla på ett eller annat sätt kämpar mot att nå. Ibland genom att få ett nytt jobb, ny kärlek eller mer pengar. Alla dessa sakerna är tillsammans viktiga för att bygga ett bättre liv, men gör det nödvändigtvis att man mår bättre?

fotmassage

Exakt hur mående eller rättare sagt välbefinnande skall definieras är svårt, en sak är dock alla överens om. Det är ett psykologiskt fenomen. Hur bra du än ”borde” ha det i respekt till ditt professionella, ekonomiska och emotionella liv så kan man fortfarande må dåligt, även motsatsen gäller. Det finns en stark statistisk koppling mellan dessa områden och välbefinnande, men det är inte allt.

Vissa vill definiera välbefinnande som ett enda spektrum, antingen så mår man bra eller så mår man dåligt. Det har dock visat sig att vissa människor kan mäta högt när de uppskattar sitt välbefinnande och samtidigt mäta högt på negativa aspekter så som stress. Detta visar att välbefinnande kan vara lite mer komplicerat än vad man först tror. Vad kan man då göra för att förbättra sitt mående?

Kroppsvård

Lyxa till det med riktig kroppsvård. Massage av olika slag har visat sig ha positiva effekter på måendet och kan vara ett bra steg i rätt riktning. Detta kan antingen betyda helkroppsmassager eller något så enkelt som en fotmassage.

Fotvård

Fötterna kan vara en stor anledning till att man inte mår helt bra i kroppen. Att ta hjälp av proffs som kan granska hur du går och belastar dina fötter kan spara dig mycket problem och lidande, speciellt om du går mycket på jobbet eller privat.

Rör på dig

En promenad ute i naturen kan ge mycket välmående på flera plan. Dels så kommer du ut in naturen och får frisk luft, dels så rör du på dig och sedan får du vara själv ett tag och skingra tankarna. Motionen gör dessutom att man sover bättre, något som kan förbättra välmåendet väldigt mycket.

Ät mer grönt

Grönsaker och frukter innehåller massor med viktiga ämnen som kroppen behöver varje dag. Många av dem kan inte kroppen producera själv och behöver få allt från matintag. Ha alltid en sallad till maten och försök att äta en frukt om dagen. Fruktsockret är nästan riskfritt eftersom det bryts ned tillsammans med fibrer och därmed skapar det inte samma vågor i blodsockernivåerna.

Balans mellan socialt liv och ensamhet

För mycket ensamhet är ingenting som hjälper mot lågt välbefinnande i längden, att inte få vara själv med sina tankar gör inte heller det. Det viktigaste är att finna en balans mellan att umgås med vänner, göra det man tycker är kul och att våga vara själv och bara återhämta sig.

Om man upplever nedstämdhet under en längre tid kan man behöva kontakta vården för att få hjälp att se över sitt mående och hur man kan förbättra det. Läs mer här på 1177.se om både självhjälp och när man bör kontakta vården.