Kost och träning

Det finns som ni har sett en hel uppsjö med olika typer av dieter och knep för att hålla sig hälsosam och för att som man säger – hålla vikten. Ibland kan det vara svårt att egentligen hitta rätt i djungeln av dessa alla råd och rön. Vad ska man äta och när – vad är bäst för träning, viktnedgång och så vidare.

Proteinrik kost

Äta rätt

Hur tar man sig då igenom denna djungel och får någon klarhet i vad som är bäst just för mig? Är en bra fråga, det finns givetvis grundpelare att stå på, men det är också väldigt individuellt hur man reagerar och vad som fungerar för just din kropp. Det har med metabolismen, ämnesomsättning och kroppens utformning att göra. Enkelt uttryckt: vissa har lätt för att lägga på sig vikt, vissa blir lätt muskulösa och så vidare.

För att hitta det som passar perfekt för dig så krävs enklare kunskaper om näringslära. Du måste veta om skillnader mellan kolhydrater, proteiner, fetter och så vidare. Och egentligen inte bara skillnaderna mellan dessa, utan även att det finns olika typer av de olika typerna av näringsämnena. Till exempel snabba och långsamma kolhydrater, mättade och omättade fettsyror.

När du besitter den kunskapen så kan du själv testa hur din kropp reagerar. Vissa dieter förespråkar till exempel att man nästan helt utesluter kolhydrater – kanske funkar det bäst för din kropp, kanske inte. För många kanske det är slöseri med tid och det faktiskt är så att vår klassiska tallriksmodell får dig att må bäst.

Resultatinriktad träning och kost

Om man tränar med ett mål att uppnå något, till exempel större muskelmassa, viktnedgång eller bättre kondition, då måste man ha hyfsad koll på en rad faktorer gällande sin hälsa. Vad man äter och stoppar i sig är en av de viktigaste. Även sömn och den faktiskt träningen givetvis, men nu är det kosten vi fokuserar på.

Vi exemplifierar. Nu är du en normalviktig person som vill bygga muskler men helst inte gå upp så mycket i vikt. Då krävs en proteinrik kost där du också beräknat ungefär hur mycket energi din kropp gör av med, du vill inte ligga på kalori- och energiöverskott. Tränar du hårt så kan också vissa kosttillskott vara till hjälp för att få ut det där lilla extra av din träning. Att välja kosttillskott är nästan lika mycket djungel som att hitta rätt kost.