Knep för att sänka stressnivåerna

Vi lever i ett stressigt samhälle där vi inte bara uppmanas att prestera på topp inom karriär, hem och våra hobbies, vi ska också vara superbra på att ta hand om oss själva och vara hälsosamma. Det leder i sin tur till mer stress i vardagen, för barn och vuxna. Att kunna slappna av och släppa stressen är en av de viktigaste sakerna för att vi ska kunna leva ett hälsosamt liv och inte bränna ut oss.

Sova bättre

Att lägga tid på att sova bättre är en bra investering i din egen hälsa. Det finns mängder med knep att testa. De vanligaste råden är också de som visat sig fungera, studie efter studie säger samma sak:

  • Sval temperatur i sovrummet – försök att ha runt 17-18 grader i sovrummet
  • Inga skärmar – ta bort mobiler och tv:n ur sovrutinen. Du ska undvika skärmar sista timmen innan du lägger dig samt i sängen
  • Mörkt i sovrummet – köp mörkläggningsgardiner så du kan få mörkt även under midnattssol
  • Varva ned – sitt inte och jobba eller planera in till det sista. Sista timmen innan läggdags ska vara avslappnade
  • Undvik alkohol & koffein – helst ska du inte dricka alkohol eller koffein på kvällen. Ta sista kaffekoppen efter middagen och inte senare.

Hjälpmedel

Det finns även diverse hjälpmedel som kan hjälpa dig att stressa ned. En ny produkt är Touchpoints, två små armband som skickar ut vibrationer i kroppen för att lugna kropp och sinne. Den hjälper dig att hitta fokus under arbetsdagen och sova bättre på nätterna. Du kan läsa mer om produkter på Hälsobandet.se.

Vibrationerna genom handlederna påverkar hjärnan och sänker stressnivåerna genom stimuli. Därför passar den bra att använda under stressiga situationer men också när du behöver hjälp att somna eller vill hitta extra fokus.

Aktiviteter

Det finns också olika aktiviteter som sägs vara väldigt bra på att lära dig hantera och motverka stress i vardagliga livet. Meditation är ett populärt alternativ. Det tar ett tag att bemästra meditation, det är svårt för en stressad hjärna att varva ned och tänka på ingenting. Men med lite träning kan du snabbt sätta dig i en avslappnad situation och varva ned.

Andra använder yoga, löpning, långa promenader eller ett långt bad som avslappnade aktiviteter. Testa dig fram och hitta vad som får dig avslappnad. När du väl har hittat din aktivitet gäller det att göra plats för det i schemat. Försök vara stenhård så att du har tid för din avslappningsaktivitet några gånger i veckan, helst varje dag.