Hitta träningsmotivationen

En stor komponent och del i ett hälsosamt liv är utöver kost motion och träning. Men att hitta motivationen är inte alltid helt lätt. Kanske har du under en längre tid varit inaktiv och tycker att det känns jobbigt att komma igång igen, eller så känner du att du alltid gör samma sak när det kommer till träning och behöver ny motivation. Här nedan följer några olika tips för hur du med olika medel kan få din träningsmotivation att öka!

motiverad

Först och främst är det bra att klargöra för sig själv varför man ska träna. Vad är din målsättning? En målsättning kan vara att få starkare rygg för att klara arbetet bättre, att gå ner i vikt, eller att kunna springa ett visst antal kilometer på en begränsad tid. Ett väl definierat mål hjälper dig med motivationen, men det kan också göra det lättare för dig att hitta en passande aktivitet. För att målet inte ska kännas för stort och bli ouppnåeligt, är det bra med delmål.

Att hitta en aktivitet man trivs med är inte lika lätt som det låter, men det är väldigt viktigt för att motionen ska bli en njutningsfull del av vardagen. Tillåt dig att testa på olika aktiviteter och känn inte att du måste gilla allt du provar. Många träningscenter har ett brett utbud av pass och att testa även det man först är lite skeptisk till kan ge utdelning. Sätt upp som utmaning för dig själv att testa minst en ny aktivitet i veckan! Det kan vara allt från gruppträning till simning, power walk, cykling, klättring eller dans.

Att känna sig fräsch i samband med träning kan också fungera som motivationshöjare. Tillåt dig därför att köpa nya och snygga träningskläder antingen innan du börjat, eller ännu hellre när du uppnått ett delmål. Det bästa utbudet av de bästa märkena hittar man idag på nätet och lägger man ut en slant på detta då har du något att kämpa för och får en väl värd belöning, som dessutom gör det ännu roligare att fortsätta!

Ytterligare ett sätt att höja träningsmotivationen är att hitta en träningskompis. Om man har bestämt med någon om att ses för att träna är det svårare att hoppa över det. En träningskompis kan dessutom fylla passen med extra glädje och göra träningen rolig!