Håll igång mage och tarm – må bättre

Din mage spelar en stor roll när det kommer till din hälsa. En mage som är ur balans kommer snabbt ge biverkningar. En del kanske du inte kopplar till magen medan andra är väldigt uppenbara. Det finns flera nyttiga metoder för att hålla igång magen under dagen. 

Hårdbröd istället för mjukt bröd

Hårdbröd är nyttigare är ljust och mjukt bröd. Det innehåller mycket mer fibrer och fibrer är viktiga för att magen och tarmarna ska få arbeta. För de som är trög i magen brukar det hjälpa att öka fiberintaget. Fibrer ger också en större mättnadskänsla så du småäter mindre.

Hårdbröd är perfekt till frukost och mellanmål tillsammans med smör och lite grönsaker. Det finns en uppsjö av sorter att välja mellan, till och med glutenfria alternativ.

Drick vatten

Vatten är superbra för mage och tarm. Om du ökar ditt fiberintag är det viktigt att du också dricker mer vatten. Annars kan fiberintaget göra dig mer förstoppad istället eftersom fibrerna suger upp vatten i tarmarna.

Vatten innehåller ämnen som vår kropp behöver varje dag samt att det ger oss en mättnadskänsla.

Probiotika

Främja tarmfloran och må bättre. Probiotika är ett samlingsnamn för levande mikroorganismer som gör oss gott såsom goda bakterier. Du kan hitta probiotika i många mejeriprodukter och som kostillskott.

Förr använde vi mjölksyrebakterier för att konservera mat, dessa bakterier tillhör vår tarmflora men vi får inte i oss lika många idag på grund av att vi äter mer färsk mat. Därför kan det vara bra att ta tillskott av mjölksyrebakterier.

Undvik eller ät mindre av ”fel” livsmedel

Det finns mycket som man inte borde äta, men som är för gott för att motstå hela tiden. Saker som chips, godis, skräpmat och läsk vet vi inte är bra att äta för mycket av. De innehåller väldigt lite näring och för många kalorier. Men vissa saker kanske du inte visste att du borde äta lite mindre av:

  • Te – te har en tendens att verka förstoppande. För de som redan har trög mage borde te undvikas helt. Lider du av lös mage kan dock te hjälpa dig att bli fastare.
  • Chili och stark mat – i vanliga fall ökar det förbränningen och anses som bra att äta då och då. Men det kan också leda till halsbränna och de med IBS-mage kan få problem.
  • Mejeriprodukter – även de som inte är laktosintoleranta kan vara lite känsliga mot mejeriprodukter och ge upphov till uppblåst mage och förstoppning.
  • Majs – kan ge mycket gaser och magont. Det är svårt för magen att bryta ned fibrerna i majsen så kornen borde alltid tuggas ordentligt.