Gör dig fri från dina laster

Det är aldrig roligt att själv tappa kontrollen och att skadas av ett destruktivt beteende. Som tur är kan du du i de flesta fall återfå denna kontroll med hjälp av lite viljestyrka och smarta tips.

Tänder en cigarett

En last är per definition ett intresse eller beteende hos någon som påverkar denna på ett negativt sätt och ibland även sin omgivning. Det finns så pass många laster att det blir svårt att lista alla, om ens möjligt, då man lätt glömmer någon eller kanske inte ens vet om att den existerar. Till några av våra vanligaste laster kan tillräknas rökning, snusning, alkohol och skräpmat (här räknar vi även in andra onyttigheter som till exempel dricka eller godis).

Bryt mönstret

Att besegra sina laster handlar till största del om att byta sitt invanda beteende. Det har länge tvistats om ungefär hur lång tid det tar att bryta ett vanebeteende och sanningen är att det egentligen inte finns ett definitivt svar. Det är även högst individuellt och även sammankopplat till vilket beteende du försöker bryta. Ska man rent konkret ändå försöka sig på att måla upp ett ungefärligt tal dyker allt som oftast siffran 21 upp, det vill säga ett tidsspann på ungefär tre veckors tid.

För att bryta ett invant beteende kan det vara bra med en viss draghjälp inledningsvis. Som rökare kan man till exempel byta ut den vanliga rökning mot ett bättre substitut. Detsamma gäller för snusare, där du kan byta ut lössnuset eller de gamla påsarna mot ett tobaks och nikotinfritt alternativ.

Om du inte har extrema problem utan enbart vill minska din alkoholkonsumtion en aning, rekommenderas det att du prövar på tre stycken helvita veckor. Du kan då se om du klarar av att motstå suget och dessutom blir en av effekterna av detta att din toleransnivå sjunker, vilket i förlängningen gör att du inte alls känner samma behov av att dricka samma mängd för att uppnå ett rus, om det är det du är ute efter.