Folsyra

Är du gravid eller planerar att bli gravid så rekommenderas du att äta 400 mikrogram folsyra varje dag fram till den tolfte veckan. Anledning sägs vara att det minskar risken för ryggmärgsbråck hos fostret, vi rekommenderas att äta det konstgjort framställda folatet för att man har sett att vi får i oss alldeles för lite folat i vårt dagliga kostintag. Vet du med dig att du inte får i dig tillräckligt med folat kan du alltså äta folsyra som ett kosttillskott.

En planerad och önskad graviditet är ett av våra livs största och mest betydelsefulla äventyr, men en graviditet är också ett stort ansvar och vi som föräldrar behöver se till att barnet har det så bra som möjligt där inuti magen. Det är egentligen inga konstigheter förutom att man behöver tänka lite extra på hur man lever och vad man äter.

Folsyratillskott har bevisligen sänkt antalet foster som aborteras för att dem har ryggmärgsbråck, och som en direkt följd av det givetvis också minskat antalet barn som föds med ryggmärgsbråck. Resultat som är oerhört viktigt och framförallt positivt är definitivt också en av dem starkaste anledningarna till att man vill att gravida kvinnor ska äta folsyratillskott i början av graviditeten. Söker du efter folsyratillskott så hittar du det till bra pris hos Apomera, deras breda sortiment vänder sig till alla som söker efter beprövade, receptfria läkemedel och till dig med intresse för egenvård.

Cellernas ämnesomsättning är beroende av folat eller folsyra för att kunna bilda röda blodkroppar, om kroppen inte kan göra det leder det till blodbrist. Blodbrist, också kallat anemi är allvarligt och i synnerhet i samband med en förlossning där man riskerar att tappa mycket blod. Du kan läsa mer om blodbrist hos 1177.

Givetvis kan med enkla medel få i sig folat på naturlig väg, men då gäller det att vara uppmärksam och engagerad i sitt dagliga matintag. Du hittar folat i flera livsmedel bland annat i följande exempel.

  • Sockerärtor, gröna ärtor, linser och baljväxter
  • Spenat, ruccola, broccoli, blomkål
  • Björnbär, jordgubbar, hallon