En bra ”diet” under graviditeten

Vi säger ”diet” eftersom det inte är något man måste gå på under en period. det är heller inte en kostomläggning för att uppnå viktnedgång, vilket majoriteten av dieter är.

Istället menar vi en vilken slags kost som passar dig och ditt barn bästa, och vad du borde äta för att vara säker på att ni både håller er hälsosam under era nio månader tillsammans.

Järn, zink och magnesium

Dessa mineraler har vi ofta brist på i vår dagliga diet. Mineralbristen leder till dålig aptit, trötthet, karies, irritation, muskelkramper och begär efter salt och choklad.

Järn finns i spenat, sojabönor, lever, havre och svamp.
Zink hittar du i vetegroddar, köttfärs, bönor, ärtor och sesamfrön.
Magnesium får du från jordnötter, bönor, vitlök, råg och hallon.

Ser du ett sammanband? Du, som många andra, äter för lite nötter, frön, bönor och grönsaker. Det är ganska lätta att få med mineralerna bara man lägger till några extra ingredienser i salladen.

Du kan dock behöva lite mer än RDI (rekommenderat dagligt intag) under en graviditet, så för att vara säker på att du får i dig allt du behöver kan du använda dig av kosttillskott. Genom dem kan du även få i dig viktiga ämnen som folsyra och omega-3.

Bra variation

Du behöver hitta en bra balans mellan råvarorna. Tvärtom vad myten säger, behöver du inte äta för två. Det är inte förrän i sista skedet av graviditeten som du kan behöva extra kalorier: och då pratar vi endast om cirka 300 kalorier ytterligare. Det är ungefär ett extra mellanmål om dagen. Det är trots allt en liten bebis på 3-4 kilo som ska ha extramaten, inte en fullvuxen människa.

Variera mellan grönsaker, kött, frukter och spannmål. Undvik skräpmat, det är för det mesta bara tomma kalorier och alldeles för stora portioner av fett och salt. En annan myt är att man måste hålla sig borta fisk men det gäller i princip bara storsjö- och insjöfiskar. Fiskar från haven som du hittar i frysavdelningen är helt okej att äta och du uppmuntras att äta fisk och skaldjur upp till tre gång i veckan för att njuta av fördelarna från köttet.