Att hitta sin träningsform

Bara för några generationer sedan hade de flesta av oss arbeten på exempelvis fabriker, bondgårdar, åkerier eller inom olika hantverksyrken. Arbeten som innefattade åtskilliga tunga arbetsuppgifter och innebar ständig rörelse. Därför var det få som orkade eller ens tänkte tanken att före eller efter jobbet ägna tid åt att röra på sig för att förbättra sin hälsa.

Nu är vi alltfler som med hjälp av nya metoder och maskiner slipper de arbetsmoment som förr orsakade förslitningar, kroppsskador och värk. Men det har också en baksida: ju bekvämare vi får det desto viktigare att vi själva aktiverar oss för att inte istället drabbas av den moderna tidens välfärdssjukdomar – övervikt, hjärtbesvär och även leda och depressioner.

Även träning kan leda till skador och annat som får oss att bli sjukskrivna och hemmasittande, detta kan åtgärdas genom att besöka exempelvis Adolf Fredriks Fysiocenter som kan hjälpa dig med allehanda åkommor med hjälp av naprapati eller kiropraktiker. Är du i behov av arbetsterapeuter eller dietister så finns det också tillhands för att hjälpa dig.

Att hitta sin träningsform kan leda till att du kommer att må mycket bättre och kanske inte behöver uppsöka sjukvård i samma utsträckning. Att träna förbättrar hälsan det är bevisat, sedan så är vi alla olika och det gäller att hitta den träningsform som passar just oss.

“Jo, jag vet. Jag har försökt med gym, men jag har bara inte tid eller lust att avsätta mer än två timmar för träna och dessutom ta mig till och från träningslokalen.”

Det där är en situation som du säkert känner igen. Ett alternativ är att du drar på dig löparskorna hemma och tar en motionsrunda där du bor. Det ger kanske möjlighet till en halvtimmes avkopplande promenad i skogen eller så springer du helt enkelt på gångvägarna kring ditt bostadsområde.

“Visst, men jag har några kilo för mycket och det känns inte så kul att lufsa förbi alla grannar med min kropp.”

Tyvärr är det en alltför vanlig känsla, så till slut hamnar vi där vi var innan vi fick impulsen att börja röra på oss: i soffan, framför teven eller datorn. Men det finns ett sätt där du kan få den motion du behöver, utan att åka långa vägar till ett gym, utan att behöva plåga dig svettig, utan att behöva skaffa dyr träningsutrusning eller ens byta om:

Vardagsträning

Just det, det kände du redan till. Men har du prövat? Det finns många små sätt du kan smyga in träning i din vardag utan att du knappt tänker på det:

  • Ta trapporna. Om du gör det till en vana att alltid ta trapporna har du redan här en stor dos av ditt rörelsebehov avklarat. Men överdriv inte, har du tunga kassar eller annat att bära tar du naturligtvis hissen. Om det finns någon.
  • Gå eller cykla till jobbet. Om det känns för stressigt på morgonen så gör det till en vana att gå när du ska hem.
  • Om du bor flera mil bort finns andra alternativ: Kliv av bussen en hållplats tidigare eller parkera bilen längre från arbetsplatsen.
  • Stå upp och vid skrivbordet. Hjälper dessutom mot rygg- och nackvärk. Gå ut med grannens hund. Eller din egen.
  • Klipp gräsmattan. Vill du få extra motion, använd en gammal handgräsklippare.
  • Rensa ogräs.
  • Skotta snö, sopa gatan eller trottoaren.
  • Cykla till affären.
  • Var turist i din egen stad. Besök utsiktspunkter, vackra naturområden och promenera på vägar du inte gått.

Är det här att komma i form utan regelrätt träningsform? Det kan såklart diskuteras, men du får i varje fall regelbunden och mångsidig träning – utan att behöva lägga tid och pengar på konventionell träning.

Detta inlägg postades i Kost den av .