Kost & Hälsa

Idag är det stor medvetenhet och fokus på kost och hälsa. Vi utsätts dagligen från tidningar, Internet och tv där tipsen och råden är många om hur vi på bästa sätt ska äta, leva och motionera för att må så bra vi kan. Idag finns otroligt många dieter och kostråd för hur vi ska minska i vikts snabbt och undvika olika typer av sjukdomar.

Här kommer en kort presentation av de populäraste dieterna/kostråden idag.

LCHF

LCHFLCHF står för Low Carb, High Fat. På svenska kan man lätt beskriva det som lite kolhydrater och högre andel fett. Denna diet brukar ofta beskrivas som njutningsmetoden. Man får nämligen äta sig mätt på god mat. Man räknar inte kalorier utan får äta av de godkända livsmedlen tills man känner sig mätt. Man ska undvika lightprodukter utan istället köpa livsmedel med naturligt fett innehåll.  Denna metod har varit mycket omtalad de senaste åren, på grund av att den säger att man ska äta mycket fett, men lågkolhydratkost är idag godkänd av Socialstyrelsen för behandling av överviktiga och personer med typ 2 diabetes.

  • Du får äta: kött, fisk, ägg, ovanjords grönsaker och naturligt fett
  • Undvik: socker, kolhydrat rik kost, stärkelserik kost så som bröd, pasta, ris och potatis

GI

GI är en förkortning på Glykemiskt Index. Kolhydratrika livsmedel ger ett glykemiskt index beroende på hur snabbt de bryts ner och absorberas i mag-tarm kanalen, det visar hur snabbt blodsockret stiger i blodet efter måltid. GI liknar mycket LCHF förutom att man inte ska äta samma fettmängd i GI som i LCHF.

Kolhydraterna vi äter tas upp i blodet olika snabbt beroende på dess uppbyggnad. Långsamma kolhydrater tas upp långsamt i blodet och ger ett mer jämt insulinpåslag, vilket ger ett mer jämt blodsocker. Enligt GI ska man undvika snabba kolhydrater, de med högt GI, för att hålla blodsockret på en stadig nivå, när blodsockret åker berg och dalbana mår vi inte bra. GI metoden sägs av många vara den mest sunda metoden om man vill gå ner i vikt. 

  • Du får äta: kött, fisk, ägg, grönsaker, frukt och bär, nötter och frön, fullkord, fisk och skaldjur
  • Undvik: drycker med tillsatt socker, raffinerade flingor, bakelser och godis, skräpmat, friterad potatis, glass med sötade mjölkprodukter

Dunkan dieten

Denna diet passar dig som inte vill, som de dieter ovan förespråkar, att sluta helt med vissa typer av livsmedel. Du följer denna diet under en period då du vill minska i vikt, sedan går du successivt tillbaka till ”vanlig mat” förutsatt en dag per vecka som du äter enbart protein. Dieten är indelad i 4 faser där du får äta olika livsmedel beroende på vilken fas du infinner dig i.

De olika faserna är:

  • Attackfasen, 1-7 dagar. Denna fas är för att rivstarta viktminskningen och här får man bara äta protein, inga grönsaker och inga kolhydrater är tillåtna.
  • Cruisefasen, fram till du nått din målvikt.  Här varvar du proteindagar och dagar med protein och grönsaker. Frukt är inte tillåtet.
  • Sammanslagningsfasen, pågår 10 dagar för varje kilo du gått ner. Här får man börja lägga till bröd, frukt, pasta och ris. En dag skall dock vara som i attackfasen, enbart protein. Du får även lägga till 1 dag i veckan då du får äta vad du vill.
  • Stabiliseringsfasen, för resten av livet. Nu får du äta som du vill, fast med måtta givetvis. Alla livsmedel är tillåtna. Du bör dock fortsätta med en proteindag i veckan.

Periodisk fasta

Periodisk fasta är som namnet låter, fasta i kortare perioder. Hur länge du fastar är lite olika och här följer de tre vanligaste varianterna:

  • Fasta varannan dag
  • Fasta 24 timmar vid ett eller två tillfällen i veckan. De övriga dagarna får man äta vanlig mat
  • Fasta i olika tidsperioder under ett dygn. Exempelvis kan du fasta 16 timmar eller 18 timmar och inta vanlig mat de övriga timmarna.

Det har gjorts en hel del forskning på periodisk faste med mycket positiva resultat. Det som händer i kroppen då du fastar under kortare perioder är att ditt blodsocker får en chans att stabilisera sig, det i sin tur sänker insulinnivåerna i blodet. Många som börjat med periodiska fasta har efter en tid kunnat dra ner på sina mediciner, både diabetiker och hjärt-kärl patienter. Att kroppen ställer in sig i ett ”svältläge” då du fastar är en myt. Fastar du under kortare perioder ger det bara positiva effekter.